Rodiče sedí v obýváku se svým finančním poradcem, kterého pozvali, aby si ujasnili možnosti ohledně tvoření kapitálu na stáří. Rozhodli se na setkání s poradcem přizvat i svou šestnáctiletou dceru. Rodiče (otec 49 let, matka 48 let) mají nadprůměrné příjmy, dohromady vydělávají – 126 000 Kč měsíčně. Mají krásný dům na hypotéku, dvě auta, každý rok jezdí na exotickou dovolenou a jejich dcera začala studovat na soukromé střední škole. Rodinné výdaje jsou dost vysoké – 88 000 Kč měsíčně. Poradce začne finanční analýzou klientských potřeb rodiny a upřesněním konkrétních finančních cílů, aby mohl připravit návrh finančního plánu, jak cíle naplnit. Rodiče mají v rezervě 220 000 Kč na jednom stavebním spoření a na spořicím účtu v bance. K tomu tatínek využívá penzijní spoření, protože jim zaměstnavatel přispívá, na kterém je zatím kapitál ve výši 180 000 Kč. Rodiče také nakoupili dluhopis od realitní společnosti, která bohužel zbankrotovala, a přišli tak o 1 mil. Kč. Dcera poslouchá o rodinných rezervách a čeká, kde mají její rodiče uložený svůj další velký majetek… kde je jejich finanční poklad. ŠOK. NIC. Nic dalšího již nemají. Teenagerka to nevydrží a téměř vykřikne: „Cože, vy už nic dalšího nemáte? Vy jste fakt investovali jen do toho dluhopisu a nikam jinam? Vždyť my jsme chudí!“
Věřím, že nejeden teenager by byl šokován při zjištění, jak hospodaří jeho rodiče. Žijeme v luxusu, nestrádáme, jezdíme v pěkných autech a na drahé dovolené, ale téma, kolik je v rodinných rezervách, bývá obvykle pro děti tabu, dokonce se o něm někdy nemluví ani mezi partnery. Cílem investování je primárně zhodnocování vlastního kapitálu tak, abychom porazili inflaci, a ještě k tomu něco vydělali. Někdy naše touha po zisku zastře kritické myšlení a opomeneme detailně prostudovat riziko investičního aktiva, ať už je to korporátní dluhopis, kryptoměny nebo nabízené investiční fondy. Dokonce i bankéři a finanční poradci nedávají důraz na pochopení rizik, která se vážou na investice. Proto se v rámci této případové studie budou moci studenti zamyslet nad riziky investora a seznámit se s nimi do větší hloubky.
Od 8. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je pochopit rozdíly mezi spořicím účtem, dluhopisem a akcií nejen z pohledu případného zisku, ale primárně z pohledu rizika. Mládež si v rámci případové studie prohloubí kritické myšlení v oblasti investičních aktiv a pochopí základy investiční strategie z pohledu rozkládání rizika.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
AKADEMIE FINANČNÍ ZRALOSTI nejen pro studenty
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy