FINANČNÍ ZRALOST V PRAXI #18 (NE)VÝHODY SROVNAVAČŮ

Rodina vyráží na víkendový nákup do obchodního centra. Tentokrát jde s rodiči i syn, protože si potřebuje koupit nějaké školní pomůcky. Jako vždy je nutností se zastavit i v hračkářství, kde se prý Jakub chce inspirovat, jaké si bude přát lego k narozeninám. Stojí před výstavkou obřích krabic LEGO a sní si. S nadšením říká: „Tohle si musím koupit!“ Tatínek sleduje svého syna a položí mu otázku: „Myslíš si, že cena za tohle lego je férová?“ „Tati, co tím myslíš?“

Anotace

Rozdíl mezi cenou a hodnotou je vysvětlen v případové studii Cena zboží/služeb, kterou naleznete v prvním díle sbírky „Finanční zralost v praxi“. Rozdíl mezi cenou v kamenných obchodech a v e-shopech nebo rozdíl cen u jednotlivých obchodníků je dalším krůčkem k pochopení férové ceny. Velmi často se potkáváme s cenovkami, na kterých je uvedena obří sleva, ale ta sleva je spočítaná z neférově zvýšené ceny za zboží či službu. Manipulační obchodní techniky jsou využívány jak v kamenných obchodech, tak na internetu. Proto je třeba si hlavně u dražšího typu zboží prověřovat, jaká je průměrná cena mezi obchodníky, ať už se jedná o finanční či nefinanční produkty či služby. Jistě není nutné připomínat, že „sleva není zdarma“ nebo že „cenovka unese cokoliv, co je zákazník ochotný zaplatit“, a proto je třeba ceny zkoumat pod lupou. Naštěstí novela Zákona o ochraně spotřebitele, která je účinná od 6. ledna 2023, přidala nová pravidla hry, jak nastavovat slevy u produktů a služeb.  

Zařazení do výuky

Od 4. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.

Cílem případové studie

Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je posílit kritické myšlení v oblasti cen a naučit se správnému obchodnímu návyku „důvěřuj, ale prověřuj“. Cenotvorba a reklamní triky jsou tu od nepaměti: „kupte 2 vajíčka za cenu jednoho“, „kupte 3 zmrzlinky a 4. máte zdarma“ nebo „splátkový prodej – úvěr s 0% úrokovou sazbou“. Kdo by odolal? Proto případová studie pomáhá myslet v širším kontextu – prověřovat si nabídku obchodníků, využívat srovnávačů a umět se v nich snadno zorientovat. Dále objasní plusy a minusy internetových srovnávačů, jejich obchodní záměr a že „double check“ je někdy na místě.

Scénář výukové studie – projekt pro studenty

Základní otázky k řešení studie:

  • Proč využívat internetové srovnávače?
  • Jaký je primární obchodní cíl internetového srovnávače?
  • Jak efektivně využívat v běžném životě internetových srovnávačů?

Zadání studie pro žáky a studenty:

PŘÍPADÁ STUDIE JE PLACENÝ EXLUZIVNÍ OBSAH, MOŽNÉ ZAKOUPIT ZDE.

Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.

Výhodnější cenu získáte zakoupením sbírky FINANČNÍ ZRALOST V PRAXI I a II. – předprodej zahájen přes HITHIT.

Po skončení projektu Hithit, budou sbírky případových studií k zakoupení na e-shopu.

Autor Veronika Kalátová

Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.

Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost

On-line kurzy/webináře

Projektové dny pro školy

Workshopy/webináře pro školy (/SŠ/VOŠ/VŠ)

AKADEMIE FINANČNÍ ZRALOSTI nejen pro studenty

Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny

Workshopy pro dětské domovy

Workshopy/webináře/semináře pro firmy

Workshopy/webináře/semináře pro veřejnost

AKREDITOVANÝ KURZ PRO PEDAGOGY

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Nákupní košík