FINANČNÍ ZRALOST V PRAXI #18 (NE)VÝHODY SROVNAVAČŮ

Rodina vyráží na víkendový nákup do obchodního centra. Tentokrát jde s rodiči i syn, protože si potřebuje zakoupit nějaké školní pomůcky. Jako vždy je nutností se zastavit i v hračkářství, tentokrát protože se prý Jakub chce inspirovat, jaké si bude přát lego k narozeninám. Stojí před výstavkou obřích krabic LEGO a sní si. S nadšením říká, tohle si musím koupit! Tatínek sleduje svého syna a položí mu otázku: „Myslíš si, že cena za tohle lego je férová?“ „Tati, co tím myslíš?“

Anotace

Rozdíl mezi cenou a hodnotou jsme si již vysvětlovali v případové studii Cena zboží/služeb. Rozdíl mezi cenou v kamenných obchodech a e-shopech nebo rozdíl cen u jednotlivých obchodníků, je dalším krůčkem k pochopení férové ceny. Velmi často se potkáváme s cenovkami, na kterých je navíc uvedena obří sleva, ale ta sleva je z neférově zvýšené ceny za zboží či službu. Manipulační obchodní techniky jsou využívány jak v kamenných obchodech, tak na internetu. Proto je třeba si hlavně u dražšího typu zboží prověřovat, jaká je průměrná cena mezi obchodníky, ať už se jedná o finanční či nefinanční produkty či služby. Jistě není nutné připomínat, že „sleva není zdarma“ nebo že „cenovka unese cokoliv, co je zákazník ochotný zaplatit“, a proto je třeba ceny zkoumat pod lupou.

Zařazení do výuky

Od 4. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.

Cílem případové studie

Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je posílit kritické myšlení v oblasti cen a naučit se správnému obchodnímu návyku „důvěřuj, ale prověřuj“. Cenotvorba a reklamní triky jsou tu od nepaměti: „kupte 2 vajíčka za cenu jednoho“, „kupte 3 zmrzlinky a 4. máte zdarma“ nebo „splátkový prodej – úvěr s 0% úrokovou sazbou“. Kdo by odolal? Proto případová studie pomáhá myslet v širším kontextu – prověřovat si nabídku obchodníků, využívat srovnávačů a umět se v nich snadno zorientovat. Dále objasní plusy a mínusy internetových srovnávačů, jejich obchodní záměr, a že „double check“ je někdy na místě.

Scénář výukové studie – projekt pro studenty

Základní otázky k řešení studie:

  • Proč využívat internetové srovnávače?
  • Jaký je primární obchodní cíl internetového srovnávače?
  • Jak efektivně využívat v běžném životě internetových srovnávačů?

Zadání studie pro žáky a studenty:

  • ZŠ/SŠ na začátku hodiny pedagog vyzve studenty k diskusi otázkami:
    • Nakupují raději v kamenném obchodě nebo na internetu?
    • Zda a jakou zkušenost již mají s využíváním různých srovnávačů cen?
    • Které konkrétní srovnávače využívají a co je k tomu vede? Proč se stal právě tento srovnávací server tím oblíbeným?
    • Jak moc těchto srovnávačů využívají?
    • Využili již někdy srovnávačů u finančních produktů? Například, když chtějí šetřit na spořicím účtu, porovnali si nabídku úrokových sazeb, která banka nabízí nejvyšší úrok a za jakých podmínek?
    • Jaká rizika se mohou objevit u těchto typů srovnávačů?
    • Je možné jim 100% důvěřovat?
  • ZŠ/SŠ studenti si připraví mobily/PC s přístupem k internetu. Pedagog rozdělí třídu do 3-5 skupin, aby mohli studenti pracovat v týmu a hledat společně férovou cenu za konkrétní zboží či službu.
  • pedagog vyzve studenty, aby se rozhodli, jaké zboží se bude kupovat – například mobil, koloběžka nebo tiskárna 3D. Společně se třída domluví, jaké konkrétní zboží včetně všech parametrů (př. typ mobilu, jeho velikost paměti, barva, příslušenství – kryt, sluchátka apod.) budou porovnávat z pohledu ceny v různých obchodech. 
    • Studenti v rámci přípravy sami musí najít vhodný srovnávač cen v různých obchodech. Mezi top 8 srovnávačů v ČR podle Entuzio patří (https://entuzio.cz/nejlepsi-srovnani-cen/):
      • Heureka.cz
      • Biano.cz (nábytek, dekorace)
      • Zbozi.cz
      • Glami.cz (móda)
      • Srovnanicen.cz
      • Srovname.cz
      • Hledejceny.cz
      • Cochces.cz (články)
    • Studenti musí rozhodnout, u kterého obchodníka zboží zakoupí a následně jeden z týmu odprezentuje výsledek, proč se tak tým rozhodl.
      • Nejnižší cena
      • Zohlednili cenu dopravy – jaký typ dopravy zvolili (DPD, PPD, Zásilkovna, Česká pošta, osobní vyzvednutí aj.)
      • Rychlost dodání – zda je na skladě
      • Na co nezapomenout? RECENZE/HODNOCENÍ OBCHODNÍKA (vyřizování reklamací, včasné doručení apod.)
      • AJ.
      • Na závěr všechny týmy mají dojít ke konsensu, u kterého obchodníka zboží zakoupí.
  • zadání pro studenty – dohledat top nabídku cestovního pojištění pro rodinu 2 dospělí ve věku (40 muž a 38 žena) a 2 děti (syn 11 let a dcera 8 let), která odjíždí na letní dovolenou v červnu na 2 týdny (14 dní).
    • Studenti v rámci práce na případové studii musí dohledat vhodný srovnávač cestovního pojištění. Mezi známé srovnávače je možné zařadit:
      • Srovnejto.cz
      • Srovnavac.cz
      • Top-pojisteni.cz
      • Pojisteni.cz
      • Epojisteni.cz
      • Porovnej24.cz
    • V týmu se studenti domluví, na jak vysoké pojistné částky (max. limit plnění v případě pojistné události). Je totiž nutné porovnávat cenu za stejné výše pojistného krytí. Je třeba porovnávat jablka s jablky, a ne jablka s hruškami. Dále si nastaví, jaká rizika bude zapotřebí pojistit.  Příklad porovnávací tabulky pro obhajobu:
    • V každém týmu si připraví 3 nabídky a odprezentují, pro jakou se rozhodli, co je k tomu vedlo.  Jaké parametry cestovního pojištění v týmu konzultovali.
      • Jakou min. pojistnou částku na léčebné výlohy vybrali a proč?
      • Je důležitá odpovědnost? K čemu se vztahuje, nějaký příklad – neúmyslné poškození věci či zdraví 3. osoby – je vhodné mít VŽDY.
      • Bylo pro ně důležité krytí rekreačních sportů?
      • Sledovali, zda pojištění kryje i COVID-19?
      • Jak moc byla důležitá cena?
      • Na co nezapomenout? RECENZE/HODNOCENÍ POJIŠŤOVNY (jak plní apod.)
      • Aj.
    • Na závěr všechny týmy mají dojít ke konsensu, u které pojišťovny a v jakém rozsahu cestovní pojištění pořídí.

Získané poznatky

Získané poznatky z práce studentů se v rámci hodiny diskutují a analyzují. Poznatky studentů se se doplňují k hlubšímu pochopení principu fungování srovnávačů. U pojistného produktu je možné kombinovat s případovou studií na pojištění. Důležité je podnítit kritické myšlení a díky diskuzi v týmech i u závěrečné obhajoby výsledků se nebránit různým úhlům pohledu na jiná řešení.

Otázky k prohloubení kritického myšlení:

  • Je jednoduché se zorientovat ve srovnávačích?
  • Je nejlevnější cena vždy na prvním místě? NENÍ – Proč to tak je?
    • SROVNÁVAČ JE OBCHODNÍK A ZÍSKÁVÁ PROVIZI Z PRODEJE – tvz. affiliate reklama.
    • Pojišťovny si platí pozici ve srovnávačích – reklama společnosti.
  • Jsou ve srovnávačích vždy správné a přesné informace?
    • U SPOTŘEBNÍHO ZBOŽÍ JE OBVYKLE CENA AKTUÁLNÍ.
    • U POJISTNÝCH A FINANČNÍCH PRODUKTŮ A SLUŽEB NEMUSÍ BÝT PARAMETRY ČI CENA SPRÁVNÁ – správa srovnávačů je na základě oznámení společností ke konkrétnímu produktu. Například, zda osoba pověřená tímto úkolem nesdělí tyto informace (nemoc, dovolená, nový pracovník se zapracovává aj.), mohou být některé informace zastaralé. Proto je třeba si zvláště u pojistných a finančních produktů data prověřovat!

Závěrečná diskuse

Srovnávače nám pomáhají rychle a efektivně porovnávat ceny produktu či služby u různých obchodníků. Usnadňují orientaci, co je férová cena – zda obchodník náhodou neklame v jeho nacenění a následně nabídne vysokou slevu. Srovnávače poskytují vedle popisu základních parametrů produktu či služby i případné hodnocení obchodníka/společnosti.  

Jak studenti získané informace využijí v praxi?  Požádají rodiče, aby se více mohli účastnit výběru produktu/služby, které potřebují do domácnosti nebo na cesty a jiná dobrodružství? Budou využívat více recenze obchodníka? Co je bude nejvíce zajímat u srovnávání produktů jako je pojištění, spoření nebo úvěr? Budou vždy srovnávačům 100% důvěřovat?

Kvíz

  1. Proč lidé využívají srovnávačů?
    • a) Rychlá orientace v nabídkách ceny různými obchodníky.
    • b) Rychlá a 100% informace o nabídnutém produktu/službě.
    • c) Usnadňuje najít si nebližšího obchodníka k bydlišti.
  2. Proč vznikly srovnávače?
    • a) Zájem pomoci lidem si najít top obchodníka na trhu.
    • b) Zájem pomoci lidem najít nejnižší cenu na trhu.
    • c) Obchodní záměr je prodat a získat provizi.
  3. Na co nezapomenout před finálním rozhodnutí, kde produkt/službu koupit?
    • a) Prověřit si nabídku ceny a parametry produktu/služby u obchodníka.
    • b) Prověřit si hodnocení obchodníka.
    • c) Prověřit si nabídku ceny, parametry produktu/služby i hodnocení obchodní.

Výsledky: 3/c;2/c;1/a

SBÍRKU 11. PŘÍPADOVÝCH STUDIÍ ALA PRACOVNÍCH LISTŮ KE STAŽENÍ POUZE PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE ZDE

Autor Veronika Kalátová

Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.

Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost

On-line kurzy/webináře

Workshopy/webináře pro školy (/SŠ/VOŠ/VŠ)

AKADEMIE FINANČNÍ ZRALOSTI nejen pro studenty

Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny

Workshopy pro dětské domovy

Workshopy/webináře/semináře pro firmy

Workshopy/webináře/semináře pro veřejnost

AKREDITOVANÝ KURZ PRO PEDAGOGY

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Nákupní košík