Petr již pár měsíců chodí na brigádu. Jeho pravidelný příjem mu pomáhá pořídit si věci, po kterých touží. Momentálně si moc přeje poslední model iPhone, který ale je za vyšší sumu, a z jednoho příjmu si ho nemůže dovolit. Petr se rozhodne využít nabídky obchodu a pořídí si iPhone na splátky. Super, iPhone je doma a s ním i úvěrová smlouva, kterou si bohužel nepřečetl ani před podpisem, ani když přišel domů. Nezná ani svá práva, povinnosti, poplatky a sankční podmínky. Druhý den přijde do práce se svou novou radostí a všem se chlubí. Manažer si jej zavolá do kanceláře a dává mu výpověď, omlouvá se, ale v době covidu si nemohou dovolit udržet brigádníky. Petr celý zelený vyjde z kanceláře a jeho kamarád se ptá: „Co se děje?“ „Mám padáka a taky půjčku na ten nový mobil. Teď nevím, z čeho ho budu splácet.“ Kámoš mu dává naději slovy: „Petře, tak odstup od smlouvy.“ Petr netuší, o čem to kamarád mluví. „Cože mám udělat?“
Žijeme ve světě zákonů. Ruku na srdce, kdo z nás je ale po večerech studuje? Známe všechna svá práva a povinnosti spotřebitele? Říká se, že „neznalost zákona neomlouvá“, ale kdo je zná? Zákonodárci mají snahu nás chránit, ale když nevíme, jak máme postupovat ve chvíli problémů či bezpráví, moc nám to nepomáhá. Nejen neférové obchodní podmínky, ale i klamavá reklama, nekalé praktiky obchodníků, i těch ve finančních službách, toho všeho je na trhu jako máku, a proto je třeba se připravit, jak postupovat v obchodním světě. Jaké jsou má základní práva a povinnosti? Jak je možné se bránit, když nastane bezpráví? Základy ochrany spotřebitele, se kterými je dobré se seznámit, ať už kupujete zboží nebo služby či finanční produkty.
Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je seznámit mládež se základy ochrany spotřebitele. Jak má vypadat férový obchod při řešení reklamací nebo odstoupení od smlouvy. Studenti se seznámí s obratem obchod mimo kamenné prodejny. Dále jaké máme možnosti, chceme-li odstoupit od úvěrové či pojistné smlouvy. Studenti pochopí, co je třeba znát u obchodu před zaplacením, aby se předcházelo případným těžkostem v budoucnosti. Dozvědí se, jak na reklamace či odstoupení od smlouvy tak, aby proběhly hladce a bez problémů či prostřednictvím trestního oznámení.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
AKADEMIE FINANČNÍ ZRALOSTI nejen pro studenty
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy