Maminka učí svou dvanáctiletou dceru recyklaci. Mají doma pravidlo: jedna věc do bytu, jedna z bytu. Kdykoliv si Nicol přeje novou věc, rozhoduje se, kterou starší věc ze svého pokoje odprodá. Tentokrát se rozhodla na internetovém bazaru prodat své lego v hodnotě 1550 Kč. Pod dohledem maminky vystavila svůj inzerát a obratem ji přijde whatsappová zpráva: Dobrý den, viděl jsem váš inzerát a zajímalo by mě, jestli je stále aktuální? 1 550 Kč LEGO 70838 – Hrozivý vesmírný palác královny Libor. Nicol celá nadšená odpovídá: Ano. Další zpráva byla následující: Dobře 😉 V tuto chvíli nemohu zboží dostat osobně, a tak bych si ráda objednala doručení přes Zásilkovnu. Dnes můžu zaplatit a kdykoli 😊 Veškeré náklady na dopravu jsou na můj účet 👌 Nicol píše číslo účtu, kam se mají poslat peníze. Další zpráva od potenciálního kupce: https://zasilkovna-czk.seznam-pays.com/cash4687049811. Hotovo, klikněte na odkaz a klikněte na další pro přijetí platby🙂. Dcera přijde za maminkou a říká: „Mami to je divné, nejdřív píše jako muž, pak jako žena, a navíc divnou češtinou. Proč mám tady něco vyplňovat do toho odkazu?“
Internet, mobilní aplikace, sociální sítě jsou fenoménem současné doby. Nikdo z nás si již neumí představit život bez virtuálního světa. Zároveň se v tomto atraktivním prostředí otevřela možnost podvodných jednání. Dříve nebo později se každý z nás potká s pokusem podvodně získat naše citlivé údaje. Informační kriminalita, tzv. kyberkriminalita, brutálně roste. Ve finančním světě je třeba hlídat primárně naše hesla, PINy, přihlašovací údaje. Je nutné se naučit rozeznávat podvržené webové stránky bank, platebních brán a být opatrní v tom, kam uvádíme přihlašovací údaje do internetového bankovnictví nebo údaje o platební kartě. Chceme-li ochránit svůj kapitál, musíme posílit kritické myšlení a zajímat se o možnosti, jak se na sítích bránit, jaké způsoby trestných činů a podvodů existují a jak je odhalit.
Od 4. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je poskytnout základy informací o kyberkriminalitě, která je páchána v prostředí informačních a komunikačních technologií včetně počítačových sítí. Studenti se seznámí s názvoslovím a s nejčastějšími trestnými činy v této oblasti. Základním kamenem je umění tvořit silná hesla a dobře je chránit. Případová studie cílí na rozvoj kritického myšlení ve virtuálním světě a poskytne základní metody kyberbezpečnosti vázané nejen na běžný účet a platební kartu, ale např. i e-shopy aj.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
AKADEMIE FINANČNÍ ZRALOSTI nejen pro studenty
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy