FINANČNÍ ZRALOST V PRAXI #24 BITCOINOVÉ PENÍZE

Čtyři kamarádi ze třeťáku řeší téma, jak rychle rozmnožit prašule z letní brigády. Honza říká: „Pojďme se naučit nakupovat bitcoiny. Můj známý na tom zbohatl.“ Na to dost vášnivě reaguje Jarda: „Počkej, to je dost rizikový, můj strejda je teď brutálně v minusu. Dokonce uvažuje, že to prodá a už se na to vyprdne.“ Michal se přidá, on to vidí jinak: „Hele, bitcoin je už za zenitem, koukneme na jiné kryptoměny.“ Filip poslouchá a nevěří svým uším. V duchu mu prolítne, ti mý kamarádi vůbec nevědí, která bije. „Kluci, co začít trochu rozumněji? Pojďme si vytvořit nějakou tu investiční strategii. Například můžeme koupit za 3 % z úspor bitcoin – teď to může být zajímavý, když jsou tak levný. Za další 1 % vyzkoušet jiný krypto hit – nějaký ten altcoin, a zbytek bych dal do akcií. Se mi víc líbí myšlenka, že budu spolumajitelem stabilních TOP 500 firem světa. Co vy na to?“

Anotace

Téma bitcoinu a kryptoměn obecně je stále ještě kontroverzní napříč nejen běžnými investory, ale dokonce mezi ekonomy. Nové věci vždy vyvolávají nejdříve nedůvěru, podobně jako před desítkami let internet. Nevíme, zda se kryptoměny prosadí a udrží, či nikoliv, ale záleží na tom, jak se k tomu postavíme dnes. V první řadě je výhodou rozumět tomu, proč bitcoin a následně další nové typy kryptoměn vznikají, jak to vlastně funguje a proč je lidé nakupují. Rozhodně je rozumné nepodceňovat ani dobrou znalost rizika tohoto movitého nehmotného majetku. Pokud jste alespoň trochu zvědaví a chcete se podívat na zoubek základnímu kameni v kryptoměnovém světě – bitcoinu, tato případová studie vám pomůže pochopit rozdíly mezi státní měnou a bitcoinem i princip jeho fungování. Nedílnou součástí je pochopení základních rizik i poplatkové politiky.

Zařazení do výuky

Od 8. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.

Cílem případové studie

Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je porozumění novému spořicímu/investičnímu aktivu, jako je bitcoin, z pohledu umění zhodnotit rizika a následné zvážení případného zařazení do vlastní investiční strategie. K pochopení vzniku kryptoměn je nutná i podrobná znalost vzniku státní měny a funkce peněz. Následně studenti získají know-how o historii bitcoinu, jak funguje, jaké poplatky jsou součástí této investice. Studenti závěrem studie mohou dojít k vlastnímu závěru, proč bitcoin nakupovat či nikoliv. Cílem je probudit zájem se dále v oblasti investic vzdělávat, zapojit do svého hospodaření kritické myšlení a neřídit se pouze názory druhých, ale umět si udělat svůj vlastní.

Scénář výukové studie – projekt pro studenty

Základní otázky k řešení studie:

  • Jak dnes vznikají státní peníze a jaké jsou funkce FIAT peněz?
  • Co je to bitcoin a na jakém principu funguje?
  • Jaké poplatky nás čekají u investic do bitcoinu?
  • Jaká rizika nepodceňovat při rozhodování o vlastnění bitcoinu?

Mládež je zvídavá a velmi často klade otázky, na které sami neznáme odpovědi. Již děti na prvním stupni se zajímají o věci, které slyší ve zprávách či doma, a hledají informace. Navíc mladí začínající investoři bez dostatečných zkušeností mají výrazněji nižší citlivost na riziko a unesou jej tak výrazněji více než lidé, kteří si již v investování nějakými krachy prošli. Kryptoměny a komodity obecně vnímám již jako vyšší úroveň a je třeba trochu více se v oblasti vzdělávat. Ale někdy mám pocit, že děti ještě neumí jezdit na kole a už chtějí řídit ferrari. Ano, pravidla silničního provozu jsou stejná, ale ta síla motoru a energie jízdy je prostě jiná.

Zadání studie pro žáky a studenty:

...

PŘÍPADOVÁ STUDIE JE PLACENÝ EXLUZIVNÍ OBSAH, MOŽNÉ ZAKOUPIT ZDE.

Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.

Výhodnější cenu získáte zakoupením sbírky FINANČNÍ ZRALOST V PRAXI I a II. 

Sbírky případových studií k zakoupení na e-shopu.

Autor Veronika Kalátová

Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.

Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost

On-line kurzy/webináře

Projektové dny pro školy

Workshopy/webináře pro školy (/SŠ/VOŠ/VŠ)

AKADEMIE FINANČNÍ ZRALOSTI nejen pro studenty

Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny

Workshopy pro dětské domovy

Workshopy/webináře/semináře pro firmy

Workshopy/webináře/semináře pro veřejnost

AKREDITOVANÉ KURZY PRO PEDAGOGY

Odebírat newsletter

Nezměškejte žádné novinky a slevy!
Copyright © 2024 Finanční zralost
crossmenuchevron-down
Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram