Petra se svěřuje své dlouholeté známé, o které ví, že ráda investuje: „Jani, před dvěma lety jsem začala investovat do podílového fondu s investiční strategií S&P 500. Jsem se nechala ukecat tím naším finančním poradcem. Prý jsem nyní spolumajitelkou 500 největších amerických firem, tak nekup to. Musím říct, že to je dost dobrý. Tenhle fond dlouhodobě slušně vydělává, teď za poslední tři roky přes 11 % ročně.“ Jana odpovídá: „To je moc dobře, že jsi začala. Já mám také tento index ve svém portfoliu. Kouknu se, jak si stojí to mé ETF. Jo, už to vidím, je to něco přes 13 % ročně za poslední 3 roky.“ Petra nechápavě vyhrkne: „Jak je možné, že fond se stejnou strategií u tebe vydělává o 2 % více než u mě?“
Nabídka podílových fondů a ETF je opravdu široká. Někdy ani sami finanční poradci nemají ucelený přehled, kterým jak se daří… není to možné vše sledovat. Něco si ale jako laik ohlídat můžete. Např. se dá naučit, podle čeho si fondy do svého finančního portfolia vybírat a jak platit minimální poplatky za využívané služby. Není třeba být ekonom, je možné si najít férového finančního odborníka na investice nebo využívat robo-advisory, případně se vzdělávat v této oblasti a naučit se analyzovat tržní nabídku. V rámci této případové studie se zaměříme na pochopení rozdílu podílového fondu a ETF (Exchange Traded Fund), tzv. nízkonákladový fond. Dále se podíváme na poplatkovou politiku fondů, která má u investic dopad na konečné zhodnocení.
Od 8. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je pochopení principu fungování fondů, základních odlišností podílového fondu a ETF. Studenti se po objasnění poplatkové struktury fondů i znalosti TER (Total Expanse Ratio – roční nákladovost fondu) a kalkulaci rozdílu potenciálních zisků v těchto odlišných produktech budou umět rozhodnout, zda využijí pro svá finanční portfolia finančních poradců, nebo se budou chtít sami vzdělávat v této problematice.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
AKADEMIE FINANČNÍ ZRALOSTI nejen pro studenty
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy