Dvanáctiletá dcera jde s maminkou nakupovat. Stojí ve frontě u pokladny a sleduje prodavačky, jak markují zboží zákazníkům. Z ničeho nic se podívá na mamku a říká: „Mami, všimla sis, že u pokladen velmi často pracují staří lidé? Proč musí pracovat, když náš dědeček s babičkou do práce už nechodí? Dědeček mi vysvětloval, že už nemusí pracovat, protože má důchod. To tito lidé důchod nemají?“ Maminka překvapeně poslouchá otázku své dcerky, rozhlédne se po pokladních v obchodě a připustí, že tam opravdu jsou pracovníci v důchodovém věku. Přemýšlí, jak jednoduše odpovědět na tak složitou otázku. Usměje se a říká: „Miláčku, není důchod jako důchod. Až přijdeme domů, tak ti to vysvětlím. Nezapomeň mi to připomenout.“
Věk je věc, ve které jsme si všichni rovni. Všichni jednou zestárneme. Každý z nás se jednou ohlédne za svým životem a bude hodnotit. Otázkou však je, kolik z nás bude moci odejít z práce a zachovat si stejnou životní úroveň? Kolik z nás bude moci žít důstojně a spokojeně i v době důchodu? Kolik lidí bude muset chodit do práce i ve vysokém věku a kolik lidí bude pracovat jen pro radost? Říká se, že „život není jen o penězích“, ale přesto se bez peněz neobejdeme. Ruku na srdce, kolik z vás si již položilo otázky: Kolik budu mít v důchodu? Kolik chci mít v důchodu? Kolik musím dnes odkládat, abych byl v důchodu ok? Umění tvořit dlouhodobé rezervy, kapitál na stáří, je primárně o čase a disciplíně. Proto je důležité, aby mládež pochopila, že čím dříve budou mít nastavené své finanční plány, ve kterých budou myslet i na zadní kolečka, tím méně je bude bolet se dostatečně zajistit na stáří.
Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je objasnit názvosloví, jako je důchodce či státní důchod, a základy pochopení jeho principu. Dále co je to penzijní spoření a v něm získávané státní příspěvky. Studenti získají povědomí o realitě dnešních důchodů a o jejich minimální a průměrné výši. Sami dojdou k závěru, zda je nutností se na důchodový věk připravit. V rámci případové studie si vypočítají příklad, jak se na stáří zajistit, aby si udrželi svou životní úroveň. Cílem je pochopit nejen význam důchodové problematiky, ale také si osvojit umění tvoření dlouhodobých rezerv s propojením složeného úročení, které nám pomáhá v dostatečně dlouhém časovém horizontu.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
AKADEMIE FINANČNÍ ZRALOSTI nejen pro studenty
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy