Dcera přijde do obýváku a vrhne se na maminku se slovy: „Mami, nutně potřebuji nový mobil! Všichni ve škole mají iPhone a já vypadám jako looser s tím svým číňánkem.“ Maminka pozoruje dcerku a položí jí otázku: „A copak má ten iPhone jiného než tvůj mobil, jaké funkce nebo aplikace ti tam chybí?“ Dcera chvíli přemýšlí a pak jen odpoví: „Prostě iPhone je lepší, ty tomu nerozumíš!“ „No, já si myslím, že nový mobil nepotřebuješ, ale pokud to vnímáš jinak, tak si jej budeš muset pořídit ze svých úspor.“ Dcera má na krajíčku, ale nevzdává se. „Tak já si ho koupím sama, ale nemám dost našetřeno. Půjčíš mi zbytek peněz?“
Anotace
Naše potřeby a touhy i nátlak sociálních skupin i reklam nás často nutí si koupit novou věc či službu, na kterou nemáme dost peněz. V každém rodinném rozpočtu se mohou objevovat výdaje či investice, které jsou zatížené úvěrem. Dokonce i děti se někdy dožadují půjčky. Přestože se psychologové i ekonomové shodují, že by se děti rozhodně neměly učit návyku žít na dluh, většina dětí již na základní škole získá první zkušenost s půjčkou. Jak se naučit zodpovědně přistupovat k úvěrovým produktům? Co u půjček nepodceňovat a jak moc je důležitá znalost poplatkové politiky u jakéhokoliv dluhu? A proč se tak apeluje v rámci finanční gramotnosti právě na pochopení úvěrové problematiky? Případová studie poskytuje rychlou a jednoduchou orientaci v úvěrové politice, je odrazovým můstkem k pochopení názvosloví a zákonných podmínek úvěrů a půjček.
Zařazení do výuky
Od 7. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je vysvětlit základy úvěrů a půjček. Úvod do úvěrové politiky má pomoci studentům porozumět názvosloví, poplatkům (včetně zkratky RPSN) a případným dopadům nesplácení úvěru. Studenti se touto případovou studií naučí, že půjčka není zdarma. Dále zjistí, co znamená anuitní splácení úvěru a co je nutné u půjček sledovat před podepsáním úvěrové smlouvy.
Scénář výukové studie – projekt pro studenty
Základní otázky k řešení studie:
- Co je to půjčka/úvěr (nebo také tzv. jistina/úmor)?
- Jak se splácí úrok a jak půjčka/úvěr při anuitním splácení?
- Jaké úroky a poplatky je třeba znát před podpisem smlouvy?
Zadání studie pro žáky a studenty:
…
PŘÍPADÁ STUDIE JE PLACENÝ EXLUZIVNÍ OBSAH, MOŽNÉ ZAKOUPIT ZDE.
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Výhodnější cenu získáte zakoupením sbírky FINANČNÍ ZRALOST V PRAXI I a II.
Sbírky případových studií k zakoupení na e-shopu.

Autor Veronika Kalátová
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
AKADEMIE FINANČNÍ ZRALOSTI nejen pro studenty
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy