Patnácté narozeniny, obří oslava, kámoši popíjí kolu a vášnivě diskutují o svých prvních vydělaných penězích. „Konečně už také budu moci chodit na brigády za pořádné prašule,“ říká si pro sebe oslavenec. Druhý den zajde do banky, kde si chce otevřít svůj první běžný účet. Bankéřka, velmi milá paní, mu pokyne, aby se posadil, a zeptá se: „Co byste si přál?“ Honza vyhrkne: „Potřebuji účet, příští týden začínám s brigádou.“ Bankéřka, aniž by navázala rozhovor, vytvořila pořádnou analýzu klientských potřeb a zjistila více o klientovi, požádá o doklad totožnosti a začne vypisovat smlouvu pro otevření účtu. Krátce na to Honzovi předloží smlouvu k podepsání, aniž by jej seznámila se sazebníkem banky. Honza podepíše smlouvu, aniž by ji přečetl, a odchází celý nadšený. Má Honza povědomí, co podepsal, jaké má povinnosti, jaké bude platit poplatky, jaké další služby je vhodné navázat na svůj první účet?
Pravda, bez práce bankéřů a finančních poradců se neobjedeme. Statistika finanční gramotnosti říká, že 80 % z nás se obrací na bankéře pro řešení svých finančních potřeb a okolo 30 % z nás se obrací na finanční poradce. Ať už zvolíme jakoukoliv cestu, očekáváme, že poradci se budou chovat korektně, poctivě a budou nás informovat podle zákona o všem, co máme vědět, a navíc srozumitelným jazykem. Ale je tomu skutečně tak? Kdo z nás si přečetl obchodní podmínky smlouvy a sazebník, než podepsal smlouvu v bance či s externím finančním poradcem? Kdo z nás dostal ucelené informace o produktu srozumitelně a tak, aby i po pár měsících či letech věděl, k čemu se upsal? Co je vlastně základní rolí finančních poradců a bankéřů? Jak rozeznám profíka od tzv. šmejda?
Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je příprava na jednání s finančními poradci a bankéři. Studenti si v rámci studie posílí kompetence kritického myšlení a naučí se jednoduchý systém, jak předcházet manipulaci při obchodních jednáních s poradci – tzv. šmejdy. Studenti si odnesou odpovědi na otázky: Co je první signál špatného obchodu ve finančním světě? Jak rozeznat poradce profesionála od šmejda? Jak si prověřit finančního poradce a bankéře? Na jaké otázky je nutné mít odpověď před podpisem jakékoli smlouvy o penězích? Znalosti a dovednosti o správném jednání s finančními poradci a bankéři pomohou pochopit základní role finančních odborníků.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy