TATI, POMŮŽEŠ MI? JAK DOMA OTEVŘÍT TÉMA KAPESNÉHO

Veronika Kalátová
11. 11. 2024

Jsou chvíle, kdy vás děti překvapí otázkami, na které nejste připraveni. Znáte ten pocit? Přesně to se mi nedávno stalo. Jak jsem zvládla situaci, která mě zaskočila? Jak na takové otázky odpovědět diplomaticky a přitom efektivně, aby to děti zaujalo, mělo to smysl, a zároveň se předešlo možnému „faux pas“? Posuďte sami.

Na konci projektového dne věnovaného finanční gramotnosti na základních a středních školách mají studenti možnost reflektovat své nově získané znalosti. Mohou si vybrat jednu ze tří možností:

  1. Sdílet svůj poznatek – říct, co se naučili, co je zaujalo, co by chtěli sdílet s rodiči nebo co by rádi zavedli do praxe. Každý student však musí přijít s něčím novým, co ještě nebylo řečeno. Poslední v pořadí to má tedy opravdu nejtěžší. 😅
  2. Položit otázku – mohou se zeptat na něco ohledně financí, co během projektového dne nebylo zodpovězeno. Pro lektora je to vždy výzva, protože nikdy nevíte, na co se studenti mohou zeptat. 😅
  3. Zodpovědět otázku lektora – pokud student nepřijde ani s poznatkem, ani s otázkou, má lektor možnost položit otázku jemu. Přiznám se, že když narazím na neaktivní třídu a musím vymýšlet víc otázek, přeji si, aby už zazvonilo. 😅

Na jednom projektovém dni v osmé třídě mě však zaskočila nečekaná otázka:
„Paní Veroniko, jak mám přesvědčit tátu, aby mi začal dávat kapesné?“
👀 😲🤯
Nadechla jsem se, vydechla a na chvíli se mi z hlavy kouřilo. A pak to přišlo – nápad, který bych s vámi ráda sdílela.

Zeptala jsem se teenagera na jméno, abych získala čas. „Honza,“ odpověděl. Přemýšlela jsem nahlas: „Honzo, když přijdeš domů a řekneš: ‚Měli jsme projektový den na finanční gramotnost a Veronika říkala, že mi máš dávat kapesné,‘ myslíš, že to zabere?“ Honza se zasmál a odpověděl: „Tohle rozhodně nezabere.“

A tak jsem pokračovala:
„Honzo, musíš na to jít chytře. Přijdeš domů a řekneš: ‚Tati, pomůžeš mi?‘ Táta zbystří a ty pokračuješ: ‚Víš, jak jsi nedávno ušetřil na to nové auto nebo na tu super dovolenou? Já bych se taky chtěl naučit šetřit. Pomůžeš mi?‘“

Slovo POMŮŽEŠ tu zazní už podruhé. Táta se pravděpodobně zamyslí. A ty hned navážeš:
„Dnes jsme měli projektový den na finanční gramotnost, kde lektorka Veronika říkala, že bychom se měli naučit hospodařit. Tak jsem se chtěl zeptat – pomůžeš mi s tím? Prý je dobré začít s kapesným. Mohl bys mi ho začít dávat?“

Nakonec jsem Honzovi dodala:
„Možná pak taťka zváží tvůj návrh. Pak si spolu nastavte pravidla – na co kapesné bude sloužit. Držím palce.“
Honza se usmál, zamyslel a řekl: „Tak já to zkusím.“


FINANČNÍ GRAMOTNOST JE ZÁKLAD

Je radost vidět, když mládež projeví zájem o své finanční vzdělání. Chcete svým dětem pomoct, aby jednou byly finančně spokojené? Tady je několik tipů, jak na to:

  1. Online kurz „DĚTI A PENÍZE“ – Naučte se vést děti k finanční spokojenosti pomocí konkrétních tipů a doporučení.
  2. Podpora finanční gramotnosti ve škole – Požádejte učitele, aby zařadili více finanční gramotnosti do výuky, například formou projektových dnů, přednášek nebo workshopů. Ráda s tím pomohu!
  3. Praktické materiály – Pořiďte si sbírku 26 případových studií Finanční zralost v praxi I. a II. s pracovními listy, které jsou skvělé nejen pro školy, ale i pro rodiny.

Odebírat newsletter

Nezměškejte žádné novinky a slevy!
Copyright © 2025 Finanční zralost
crossmenuchevron-down
Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram