Jsou chvíle, kdy vás děti překvapí otázkami, na které nejste připraveni. Znáte ten pocit? Přesně to se mi nedávno stalo. Jak jsem zvládla situaci, která mě zaskočila? Jak na takové otázky odpovědět diplomaticky a přitom efektivně, aby to děti zaujalo, mělo to smysl, a zároveň se předešlo možnému „faux pas“? Posuďte sami.
Na konci projektového dne věnovaného finanční gramotnosti na základních a středních školách mají studenti možnost reflektovat své nově získané znalosti. Mohou si vybrat jednu ze tří možností:
Na jednom projektovém dni v osmé třídě mě však zaskočila nečekaná otázka:
„Paní Veroniko, jak mám přesvědčit tátu, aby mi začal dávat kapesné?“
👀 😲🤯
Nadechla jsem se, vydechla a na chvíli se mi z hlavy kouřilo. A pak to přišlo – nápad, který bych s vámi ráda sdílela.
Zeptala jsem se teenagera na jméno, abych získala čas. „Honza,“ odpověděl. Přemýšlela jsem nahlas: „Honzo, když přijdeš domů a řekneš: ‚Měli jsme projektový den na finanční gramotnost a Veronika říkala, že mi máš dávat kapesné,‘ myslíš, že to zabere?“ Honza se zasmál a odpověděl: „Tohle rozhodně nezabere.“
A tak jsem pokračovala:
„Honzo, musíš na to jít chytře. Přijdeš domů a řekneš: ‚Tati, pomůžeš mi?‘ Táta zbystří a ty pokračuješ: ‚Víš, jak jsi nedávno ušetřil na to nové auto nebo na tu super dovolenou? Já bych se taky chtěl naučit šetřit. Pomůžeš mi?‘“
Slovo POMŮŽEŠ tu zazní už podruhé. Táta se pravděpodobně zamyslí. A ty hned navážeš:
„Dnes jsme měli projektový den na finanční gramotnost, kde lektorka Veronika říkala, že bychom se měli naučit hospodařit. Tak jsem se chtěl zeptat – pomůžeš mi s tím? Prý je dobré začít s kapesným. Mohl bys mi ho začít dávat?“
Nakonec jsem Honzovi dodala:
„Možná pak taťka zváží tvůj návrh. Pak si spolu nastavte pravidla – na co kapesné bude sloužit. Držím palce.“
Honza se usmál, zamyslel a řekl: „Tak já to zkusím.“
Je radost vidět, když mládež projeví zájem o své finanční vzdělání. Chcete svým dětem pomoct, aby jednou byly finančně spokojené? Tady je několik tipů, jak na to: