Rodiče sedí u počítačů, kontrolují výdaje za poslední měsíc na svých účtech a dělají revizi svých úspor. Rozpadá se jim auto a potřebují zjistit, jak velký je jejich finanční kapitál. Původně plánovali, že umoří část hypotéky a pojedou letos k moři, ale nyní musí přehodnotit priority. Do toho přiletí syn a říká: „Mami, tati! Už vím, na jakou střední školu chci. Kámoš tam jde také a prý je to kvalitka. Už při škole je možné prostřednictvím školy pracovat v prestižních firmách. Mrkněte na jejich web, školné je jen dvacet pět tisíc ročně. To je super, ne?“ Rodiče se na sebe podívají, ztěžka vzdechnou a otec reaguje: „Jo, jo, na ten web mrkneme.“
Na naši peněženku je vyvíjen nátlak téměř dennodenně. V obchodech na nás kouká moře krásných věcí, v televizi a na webu na nás vyskakuje miliarda reklam cílící na naše emoce a do toho bojujeme s dennodenními finančními potřebami celé rodiny. K tomu všemu máme své vlastní sny, potřeby, finanční cíle, které si chceme splnit. Jak se poprat se všemi těmito finančními potřebami? Jak si sestavit prioritu potřeb? Z čeho vycházet při nastavování hierarchie důležitosti? Případové studie nás již učily, jak hospodařit, hlídat si rodinný rozpočet, tvořit rodinnou rezervu a připravit si finanční plán na cíle, po kterých toužíme. Nyní je čas se na ty naše finanční potřeby podívat z pohledu priorit tak, abychom byli v pohodě. Abychom byli schopni si sami před sebou obhájit, proč se musí pořídit některá věc přednostněji před těmi ostatními.
Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je pochopit, jak nastavovat priority finančních potřeb podle důležitosti lidských potřeb. Studenti získají znalosti o Maslowově pyramidě lidských potřeb, která jim pomůže se snadněji zorientovat ve finančních potřebách. Naučí se, pomocí jakých statků je možné uspokojovat ekonomické potřeby z pohledu nižších a vyšších lidských potřeb. Jak nastavit priority svých finančních cílů tak, aby se cítili bezpečně a spokojeně.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy