FINANČNÍ ZRALOST V PRAXI #11 FINANČNÍ ANALÝZA POTŘEB

Veronika Kalátová
24. 01. 2022

Rodiče sedí u počítačů, kontrolují výdaje za poslední měsíc na svých účtech a dělají revizi svých úspor. Rozpadá se jim auto a potřebují zjistit, jak velký je jejich finanční kapitál. Původně plánovali, že umoří část hypotéky a pojedou letos k moři, ale nyní musí přehodnotit priority. Do toho přiletí syn a říká: „Mami, tati! Už vím, na jakou střední školu chci. Kámoš tam jde také a prý je to kvalitka. Už při škole je možné prostřednictvím školy pracovat v prestižních firmách. Mrkněte na jejich web, školné je jen dvacet pět tisíc ročně. To je super, ne?“ Rodiče se na sebe podívají, ztěžka vzdechnou a otec reaguje: „Jo, jo, na ten web mrkneme.“

Anotace

Na naši peněženku je vyvíjen nátlak téměř dennodenně. V obchodech na nás kouká moře krásných věcí, v televizi a na webu na nás vyskakuje miliarda reklam cílící na naše emoce a do toho bojujeme s dennodenními finančními potřebami celé rodiny. K tomu všemu máme své vlastní sny, potřeby, finanční cíle, které si chceme splnit. Jak se poprat se všemi těmito finančními potřebami? Jak si sestavit prioritu potřeb? Z čeho vycházet při nastavování hierarchie důležitosti? Případové studie nás již učily, jak hospodařit, hlídat si rodinný rozpočet, tvořit rodinnou rezervu a připravit si finanční plán na cíle, po kterých toužíme. Nyní je čas se na ty naše finanční potřeby podívat z pohledu priorit tak, abychom byli v pohodě. Abychom byli schopni si sami před sebou obhájit, proč se musí pořídit některá věc přednostněji před těmi ostatními.

Zařazení do výuky

Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.

Cílem případové studie

Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je pochopit, jak nastavovat priority finančních potřeb podle důležitosti lidských potřeb. Studenti získají znalosti o Maslowově pyramidě lidských potřeb, která jim pomůže se snadněji zorientovat ve finančních potřebách. Naučí se, pomocí jakých statků je možné uspokojovat ekonomické potřeby z pohledu nižších a vyšších lidských potřeb. Jak nastavit priority svých finančních cílů tak, aby se cítili bezpečně a spokojeně.

Scénář výukové studie – projekt pro studenty

Základní otázky k řešení studie:

  • Co je to pyramida lidských potřeb?
  • Jak nastavit priority finančních potřeb?
  • Jaké produkty se vážou na jaké finanční potřeby aneb co je to analýza finančních potřeb?

Zadání studie pro žáky a studenty:

...

PŘÍPADOVÁ STUDIE JE PLACENÝ EXKLUZIVNÍ OBSAH, MOŽNÉ ZAKOUPIT ZDE.

Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.

Výhodnější cenu získáte zakoupením sbírky FINANČNÍ ZRALOST V PRAXI I a II. 
Sbírky případových studií k zakoupení na e-shopu.

Autor Veronika Kalátová

Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.

Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost

On-line kurzy/webináře

Projektové dny pro školy

Workshopy/webináře pro školy (/SŠ/VOŠ/VŠ)

Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny

Workshopy pro dětské domovy

Workshopy/webináře/semináře pro firmy

Workshopy/webináře/semináře pro veřejnost

AKREDITOVANÉ KURZY PRO PEDAGOGY

Odebírat newsletter

Nezměškejte žádné novinky a slevy!
Copyright © 2024 Finanční zralost
crossmenuchevron-down
Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram