Sedmnáctiletý syn přilítne celý šťastný ze školy a hlásí: „Mami, super zprávy, tříďas nám dnes oznámil, že jedeme na lyžák, protože se nečekaně uvolnilo místo na horách. Tady je přihláška a peníze se mají uhradit do konce měsíce.“ Mamka koukne na přihlášku a výši sumy k zaplacení. Smutně se podívá na syna a zcela zničená reaguje: „Honzo, ale já ti, bohužel, ten lyžák nemohu zaplatit. Víš, jak se nám minulý měsíc rozbila lednička a museli jsme koupit novou? Tak teď už nemáme další peníze v rezervě.“ Syn vyvalí oči a říká: „Mami, ale vždyť to stojí jen 6000 Kč včetně skipasu!“ Trochu se zamyslí a pokračuje: „No…, tak já si to zaplatím z vlastních úspor. O tohle prostě nemůžu přijít!“
Nečekané výdaje nás překvapují téměř každý měsíc a některé situace si žádají i vyšší sumy, které nepokryjeme z běžného rodinného rozpočtu. Těmto situacím nepomáhá to, že většina českých rodin nesestavuje rodinný rozpočet a nemají kontrolu nad svými výdaji, tedy se jim o to hůře tvoří adekvátní rodinné rezervy. V době, kdy se hospodařilo s fyzickými penězi, bylo hospodaření o něco jednodušší, než když platíme kartou. Elektronické peníze jsou hůře uchopitelné a je třeba mít systém, který pomůže tvořit a udržet si potřebné rezervy. Jak pracovat s rodinným rozpočtem, aby byl přebytkový, jsme již probírali v předchozí případové studii. Nyní je čas jít více do hloubky a nastínit si, jak tvořit krátkodobé rezervy, které nám umožní překonávat nečekané výdaje či výpadky příjmu.
Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je pochopit, k čemu slouží krátkodobá rodinná rezerva, proč a jak se má tvořit. Připomeneme si metodu více účtů, kterou známe z historie jako „spoření obálkovou metodou“ (téma probrané v jedné z příštích případových studií). Řekneme si, v jaké výši by se tato rezerva měla pohybovat a na jakých účtech je vhodné ji mít uloženou, aby peníze byly vždy rychle dostupné neboli měly vysokou likviditu. Děti tak získají podněty, jak diskutovat dané téma s rodiči, se kterými následně mohou vyzkoušet nastavit si v rodině zdravou rodinnou rezervu. Čím dříve se mládež naučí tvořit si své rezervy, tím snadněji budou zvládat svůj život, až budou stát na svých nohách a odstěhují se od rodičů.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy