„Babi, prosím, prosííím, koupíš mi tohle krásný lego?“ ptá se desetiletý vnuk. Babička se na vnuka smutně usměje a říká: „Víš, Pepíčku, já ti ho koupit nemůžu, protože si to nemohu dovolit. Nemám tolik peněz.“ Pepíček se na babičku nechápavě podívá a pak jí zcela vážně radí: „Babi, jak to? Stačí přece, když si dojdeš k bankomatu a tam dostaneš peníze. Táta to tak dělá vždycky. Stačí si pořídit tu kartu.“ Babička chvíli přemýšlí a neví, jak reagovat. Pohladí vnuka po vlasech a pak říká: „Hm, tak to mi budeš muset asi ještě vyprávět, jak se do toho bankomatu ty peníze dostanou.“ Pepíček pokrčí rameny: „Babi, to já ale nevím.“ „Tak pojď, pokusím se ti to vysvětlit.“
Dětský názor na to, kde se berou peníze v rodině, se může někdy zdát úsměvný. Děti z rodin, ve kterých se s nimi o „koloběhu peněz“ nemluví, nás mohou svými úvahami překvapit. Například když se v obchodě zaplatí nákup a dítě říká: „Mami, ta prodavačka bude asi hodně bohatá, když dostává od lidí tolik penízků, viď?“ Systém bezhotovostního placení prostřednictvím platebních karet a jejich využívání v praxi navazuje na předchozí případovou studii. Využívání elektronických peněz pomocí platební debetní karty je téma cílené primárně na objasňování bezpečnosti jejího používání.
Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je poskytnout metody, jak pomoci pochopit koloběh fyzických a elektronických peněz. Dále popis, co to je platební karta a jak ji efektivně využívat v praxi. Případová studie předkládá pracovní úkoly a úvahy, které objasní bezpečnostní prvky platebních karet, tj. jaké náležitosti platební karta obsahuje. Nedílnou součástí tohoto tématu je diskuse o bezpečném zacházení s kartou, která se dá navíc obohatit tématem o placení přes mobil, hodinky nebo dokonce prstenem.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Projektové dny pro školy
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy