Kdysi dávno stačilo, aby se děti učily hospodařit s fyzickými penězi a šetřily si do prasátka. Každý den si mohly přepočítat, co už našetřily, a viděly na vlastní oči, jak jim rostou úspory, a snily, co si za to asi koupí. Jednoho dne se všechno změnilo a fyzické peníze byly nahrazeny elektronickými. Mzdy se začaly vyplácet pouze na účet a v obchodech se platí většinou kartami. Držet fyzické peníze (valuty) je příliš rizikové. Díky tomu si lidé museli otevřít bankovní účty, které zvyšují bezpečí uložených peněz (devizy). Výsledkem je, že jsme se museli naučit pracovat s elektronickými bankovními výpisy a hospodařit ve virtuálním světě. Aby i děti byly schopny pochopit realitu finančního virtuálního světa, je třeba jim nahradit kasičku elektronickou peněženkou / studijním účtem, na kterém poznají souvislosti koloběhu jejich úspor.
Mít běžný účet dnes není nic neobvyklého. Je to samozřejmostí pro každého z nás. Je standardem, že mladý člověk si otvírá svůj první účet s první brigádou nebo se rodiče rozhodli založit mu účet již dříve. Ale otázkou je, co ohlídat při výběru produktu? Jaké poplatky nás mohou překvapit a hlavně, jak s účty pracovat, jak jich efektivně využívat z pohledu rodinného rozpočtu a dobrého hospodáře? Již v mladém věku je možné dětem poskytnout první zkušenost s účty, které je naučí správným finančním návykům a odpovědnosti při práci se svým kapesným nebo penězi z brigády.
Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je objasnit princip základního produktu pro život, jeho praktické využívání z pohledu rodinného rozpočtu a jak nahradit hospodaření formou obálkové metody novým způsobem, a to metodou více účtů. Dále je vhodné ukázat, jak vybírat svůj běžný účet, které poplatky nepřehlédnout v sazebníku/ceníku banky, jak se seznámit s produktem od A do Z před podpisem smlouvy. Studenti se díky případové studii nejen naučí lépe pracovat se svým účtem, pochopí názvosloví banky, jejich základní služby, ale zároveň se dozvědí, že i dětský/studentský účet se může dostat do minusu a jak tomu případně zabránit.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy