„Mami, nechoď mi do koupelny, když se sprchuju!“ slyší matka od své pubertální dcery, když ji jde požádat, aby už konečně šla ze sprchy. Její dobrý úmysl se v okamžiku změnil a reagovala stejně podrážděně. „Kolikrát jsem ti už říkala, že když se mydlíš, tak máš vypínat sprchu? A jak dlouho se hodláš cachtat a zbytečně tak plýtvat pitnou vodou? Kdo to má platit!“
Voda, H2O, nejrozšířenější látka na naší planetě, tak proč bychom s ní měli šetřit? No, protože to je jedna z nejdůležitějších sloučenin, bez které se neobejdeme. Navíc vzrůstá počet míst, kde je z různých důvodů (kvalitní) vody nedostatek. Ekologové by mohli vyprávět. Z pohledu správce rodinného rozpočtu je voda relativně zatěžující povinná nákladová položka. Důvod, proč učíme děti neplýtvat pitnou vodou, je jednoduchý. Leze to do naší peněženky! Navíc rok od roku více a více, neboť cena vody roste enormním tempem. Kolik nás stojí litr vody? Kolik spotřebuje průměrně člověk denně? Jak omezit plýtvání pitnou vodou? Základní znalost již v raném dětství pomůže nejen našim úsporám, ale i naší planetě.
Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově, chemii aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je zvážit spotřebu povinného výdaje a dodržet zásady hospodárnosti. Studenti získají základní informace, které jim pomohou se zamyslet nad nutnou spotřebou vody. Budou více zvažovat, podle čeho vybírat domácí spotřebiče, jako je myčka, pračka, splachovací systém, sprchová hlavice apod. V dobách, kdy jsme museli vodu do svých domovů donášet z místní studny, se člověk dvakrát rozmyslel, jak vodu použije. V dnešní době máme k vodě snadný přístup, proto je třeba připomínat cenu, za kterou se skrývají výdaje nejen na údržbu vodovodního systému, ale hlavně na čištění vody, která je, bohužel, čím dál méně kvalitní (chemikálie v půdě, mikroplasty apod.).
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy