„Mami, nechoď mi do koupelny, když se sprchuji!“ Slyší matka od své pubertální dcery, když jí jde požádat, aby už konečně šla ze sprchy. Její dobrý úmysl se v okamžiku změnil a reagovala stejně podrážděně. „Kolikrát jsem ti už říkala, že když se mydlíš, tak máš vypínat sprchu? A jak dlouho se hodláš cachtat a zbytečně tak plýtvat pitnou vodou? Kdo to má platit!“

Anotace
Voda, H2O, nejrozšířenější látka na naší planetě, tak proč bychom s ní měli šetřit? No, protože to je jednou z nejdůležitějších sloučenin, bez které se neobejdeme. Navíc se objevuje čím dál více míst s nedostatkem (kvalitní) vody z různých důvodů. Ekologové by mohli vyprávět. Z pohledu správce rodinného rozpočtu je voda relativně zatěžující povinná nákladová položka. Důvod, proč učíme děti neplýtvat pitnou vodou, je jednoduchý. Leze to do naší peněženky! Navíc, rok od roku více a více, neboť cena vody roste enormním tempem. Kolik nás stojí litr vody? Kolik spotřebuje průměrně člověk denně? Jak omezit plýtvání pitné vody? Základní znalost již v raném dětství pomůže nejen našim úsporám, ale i naší planetě.
Zařazení do výuky
Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově, chemii aj.
Cílem případové studie
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je zvážit spotřebu povinného výdaje a dodržet zásady hospodárnosti. Žáci a studenti získají základní informace, které jim pomohou se zamyslet nad nutnou spotřebou vody. Budou více zvažovat, podle čeho vybírat domácí spotřebiče, jako je myčka, pračka, splachovací systém, sprchová hlavice apod. V dobách, kdy jsme museli vodu do svých domovů donášet z místní studny, se člověk dvakrát rozmyslel, jak vodu použije. V dnešní době máme k vodě snadný přístup, proto je třeba připomínat cenu, za kterou se skrývají výdaje nejen na údržbu vodovodního systému, ale hlavně na čištění vody, která je, bohužel, čím dál více nekvalitní (chemikálie v půdě, mikro-plasty apod.)
Scénář výukové studie – projekt pro studenty
Základní otázky k řešení studie:
- Kolik stojí rodinu spotřeba vody měsíčně/ročně?
- Co má v domácnosti největší spotřebu vody?
- Kolik je průměrná spotřeba vody na jednu osobu denně?
- Jak minimalizovat spotřebu vody v domácnosti a ušetřit tak na povinných výdajích?
Zadání studie pro žáky a studenty:
- ZŠ/SŠ dotaz na rodiče, aby ukázali roční vyúčtování vody. Zálohy na vodu jsou v bytech nejčastěji hrazeny v nájmu jako jedna z povinných položek. Kolik stojí průměrné měsíční či roční povinné výdaje na spotřebu vody domácnosti? Zadat požadavek včas, aby studenti měli možnost výdaje zjistit, případně i přinést roční výpisy sebou na výuku.
- ZŠ/SŠ dohledají/propočítají na internetu, či podle ročního výpisu, cenu vody domácnosti za litr. Cena bude zahrnovat jak vodné a stočné dohromady. Je nutné si uvědomit, že cena vody se často uvádí v m3 (1 m3 = 1 000 l). Cena vody je odlišná podle území, proto se výpočty mohou lehce lišit.
Pro účely dalších výpočtů je možné použít průměrnou cenu vody 0,10 Kč/litr v roce 2021 – 101,59 Kč / m3 včetně vodného a stočného. (zdroj: https://www.pvk.cz/vse-o-vode/cena-vodneho-a-stocneho/vyvoj-vodneho-a-stocneho-v-praze/)
- ZŠ/SŠ dohledat na internetu, co má nejvyšší spotřebu vody v domácnosti. Nejdříve mohou žáci/studenti odhadovat, co nás stojí nejvíce peněz – osobní hygiena, WC, myčka, pračka, příprava jídla, úklid, aj.
Spotřeba vody v domácnosti (zdroj: https://www.scvk.cz/vse-o-vode/pitna-voda/spotreba-vody/)

- ZŠ/SŠ dohledají, jaká je spotřeba vody jedné osoby na den. Dle různých zdrojů se spotřeba vody na osobu může pohybovat v rozmezí 90–130 l/den.
Kalkulace ceny spotřeby vody jedné osoby na rok:
X roční spotřeba = 110 l x 0,10 Kč x 365 dní
X = 4 015 Kč/rok
ZŠ/SŠ Kalkulace spotřeby vody navazující na úvodní příběh – když 4členná rodina bude vypínat vodu při mydlení ve sprše, tak ušetří cca 80 l/den. Kolik bude roční úspora?
X roční spotřeba = 80 l x 0,10 Kč x 365 dní
X = 2 920 Kč/rok
Spotřeba vody dle činnosti na osobu (zdroj: https://stavimbydlim.cz/prumerna-spotreba-vody-na-osobu/)
Činnost | Spotřeba v litrech |
Vaření | 5–7 |
Umývání nádobí pod tekoucí vodou | 30–80 |
Umývání nádobí v dřezu | 20–40 |
Mytí nádobí v myčce | 10–30 |
Pití | 2–3 |
Praní prádla v pračce | 40–80 |
Spláchnutí toalety | 3–12 |
Koupel | 100–150 |
Mytí rukou | 3–4 |
Sprcha | 30–80 |
Mytí auta | 100–200 |
Zavlažování zahrady (dle rozlohy) | 100–700 |
Získané poznatky
Získané poznatky z práce žáků/studentů se v rámci hodiny průběžně hodnotí, diskutují a analyzují. Studentům se doplní informace, které jim bránily ve výpočtu nebo, když měli problém najít potřebnou informaci na webu.
Jako doplňující informaci je možné doplnit vývoj ceny vody 1 m3.
- (1990 = 0,80 Kč/1 m3, 2021 = 101,59 Kč/1 m3 – CENA SE ZVÝŠILA 127X ZA 30 LET!)
- https://www.pvk.cz/vse-o-vode/cena-vodneho-a-stocneho/vyvoj-vodneho-a-stocneho-v-praze/

Závěrečná diskuse
Využití případové studie v praxi? Shrnutí poznatků:
Diskuse na téma, kde všude se dá ušetřit na spotřebě vody. Nechat žáky/studenty, aby předkládali vlastní zjištění a zaznamenávali výsledek na tabuli:
- Nemyjeme nádobí pod tekoucí vodou, používáme myčku s nízkou spotřebou vody;
- Splachování toalety – instalovat a používat úsporný splachovací systém;
- Sprchování je úspornější než napustit si vanu, a navíc je vhodné vypínat vodu při mydlení. Je možné pořídit navíc úspornou sprchovací hlavici.
- „Čůrejte ve sprše. Jakkoli se takové řešení zdá poněkud netradiční, z hygienického hlediska je zcela neškodné a naprosto hygienické (moč je sterilní). Nejen že jde o ekologické, ale také o ekonomické chování. Ročně můžete ušetřit tisíce litrů pitné vody, a tak i uspořit cenné stokoruny.“ (zdroj: Jak (u)šetřit aneb žijte levněji a přitom spokojeně);
- Na koupeli, WC a mytí nádobí je možné ušetřit nejvíce vody;
- Prát až ve chvíli, kdy je plná pračka;
- Opravit protékající záchod či kapající kohoutky;
- Na zalévání zahrady používat dešťovou vodu;
- U ekologických rodinných domů je možné nastavit, aby se dešťová voda používala i na splachování a praní.
Kvíz
- Jaká je cena vody v roce 2021?
- a) cca 50 Kč/1 m3
- b) cca 100 Kč/1 m3
- c) cca 80 Kč/1 m3
- Kolik má 1 m3 litrů?
- a) 100 l
- b) 1 000 l
- c) 10 000 l
- Co není úspora spotřeby vody v domácnosti?
- a) Sprchování místo napuštění vany
- b) Rozbitý splachovací systém toalety
- c) Používání myčky místo mytí nádobí pod tekoucí vodou
Výsledky:3/b;2/b;1/b
PŘÍPADOVÁ STUDIE ALA PRACOVNÍ LIST KE STAŽENÍ POUZE PRO REGISTROVANÉ UŽIVATELE ZDE
Autor Veronika Kalátová
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy