Rodina se vrací po čtrnáctidenní dovolené. Otec odemyká a vidí, že je téměř všude rozsvíceno. Poslední z domu odcházel syn, protože si zapomněl nabíječku na mobil. Chvíli po otci přichází syn, má pecky v uších, poslouchá muziku. Hodí tašku do kouta svého pokoje a ptá se zvýšeným hlasem: „Co bude dnes k večeři?“ Otec položí tašky a jde za synem. Letí nečekaný pohlavek. „Kolikrát jsem ti už říkal, že když odcházíš z bytu, máš všude zhasnout?“ Vezme syna za límec, posadí ho na židli a položí před něj papír a tužku. „Tak a teď piš!“ Otec diktuje matematický příklad, kolik syn prosvítil a kolik bude muset vrátit do rodinného rozpočtu ze svého kapesného. Možná si příště dá větší pozor. Například překontroluje celý byt, než půjde do školy, zda náhodou ještě nějaká žárovka nesvítí, zda jsou vyndané všechny dobíječky ze zásuvek a je vypnuta i další elektronika. A to zvláště, když se odjíždí na dovolenou.
Nejen rodiče učí své děti šetřit energiemi. Dnešní doba si žádá větší EKO pozornost, nejen učit děti zhasínat. Čím dříve děti budou mít zdravé hospodárné návyky zažité, tím lépe. Někdy se může stát, že děti necítí dopad svých činů, a proto je vhodné jim s tím pomoci. Vysvětlit, kolik se platí za elektřinu měsíčně z rodinného rozpočtu. Kolik stojí jedna hodina zapnuté žárovky. Co v rodině „žere“ nejvíce elektřiny. Že je vhodné kupovat spotřebiče s nižší spotřebou. Jak obecně minimalizovat výdaje za elektřinu v rodině.
Od 6. ročníku ZŠ až po SŠ. Rozsah zadání pro žáky či studenty je možné přizpůsobit věku cílové skupiny a jejich dosavadním znalostem finanční gramotnosti. Výuku je možné využít v širších souvislostech a v průřezových tématech – v ekonomii, matematice, ICT, občance, cizích jazycích, sociologii, psychologii, geografii, ekologii, právu, filozofii, etice, enviromentální výchově, člověku a světu práce, člověku a životním prostředí, osobnostní a sociální výchově, fyzice aj.
Cílem případové studie na úrovni Standardu finanční gramotnosti a vzdělávacích oborů je pochopit cenu energie nejen z pohledu rodinného rozpočtu. Studenti dostanou informace, které je třeba znát například při výběru spotřebiče. Velkou úsporu spotřeby energie získáváme nejen zhasínáním světla, ale také používáním úsporných žárovek. Další úspory energie docílíme, když se naučíme vypínat spotřebiče, které běží v tzv. pohotovostním režimu (stand-by režim), jako je např. počítač, dobíječka, televize, mikrovlnka apod.
Základní otázky k řešení studie:
Zadání studie pro žáky a studenty:
...
Ukázkovou případovou studii „Rodinný rozpočet“ je možné stáhnout po registraci ZDE.
Konzultantka a lektorka finančního vzdělávání.
Autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenost
Workshopy/webináře pro školy (ZŠ/SŠ/VOŠ/VŠ)
Workshopy/webináře pro rodiče a pěstouny
Workshopy/webináře/semináře pro firmy