ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE INFORMUJE O VÝSLEDCÍCH MĚŘENÍ FINANČNÍ GRAMOTNOSTI NA ŠKOLÁCH

Veronika Kalátová
20. 08. 2023

Tematické šetření České školní inspekce (ČŠI) proběhlo v listopadu 2022 v prvních ročnících 370 středních škol, kterého se účastnilo téměř 27 tisíc žáků. Jakou finanční gramotnost (FG) získali žáci na základních školách posuzovala ČŠI formou testu o 40 otázkách, který zahrnoval tyto oblasti:

  • Peníze a placení,
  • Osobní finance,
  • Hospodaření domácnosti,
  • Daně,
  • Finanční produkty a služby.

Výsledky testů byly nejhorší v části hospodaření domácnosti a bezpečnosti placení. Naopak nejlepší odpovědi byly u otázky kolem daní. Pětina žáků v testu propadla a většinou to byli studenti z nematuritních oborů. Významně úspěšnější byli žáci z gymnázií.

Test doplňoval dotazník zjišťující například ekonomickou situaci rodin (socioekonomický status = SES). Dále zde byla položena otázka: jaký je hlavní zdroj informací o penězích a financích. Na prvním místě je se 70 % rodina, 51 % internet, 32 % sociální sítě a až na čtvrtém místě je s 31 % škola, pod 15 % se objevuje televize, rozhlas, kamarádi a tisk.

 Celá tematická zpráva ČŠI ZDE

Mé subjektivní názory na výsledky měření FG jsem probrala s novinářkou Eliškou Pohánkovou pro Seznam Zprávy. Co si přeji, aby se v příštích letech změnilo a kde vidím úskalí na základě své praxe v oboru?

  • Zařadit FG do kurikula pedagogických škol – učitelé budou lépe připraveni, zvýší se jim nejen kompetence, ale i sebevědomí. V dnešní době mohou využívat kurzy na podporu FG v rámci svého rozvoje.
  • Zvýšit počet hodin na výuku FG v různých vzdělávacích oborech. Hádám, že celý školní vzdělávací systém by si zasloužil větší proměnu, nejen z pohledu FG.
  • Využívat besedy, exkurze, projektové dny – věřím, že zde je široká nabídka a je z čeho vybírat.
  • Zapojit více rodiče do výuky a výchovy FG – kéž by začaly vznikat i projekty na podporu přípravy rodin. ČBA ve svém posledním průzkumu FG uvedla, že většina lidí se učí až vlastní zkušeností a praxí po škole. Bylo by super, kdyby již rodiče umožnili svým dětem základní zkušenosti a praxi v době základní a střední školy. Znalosti může dodat škola, ale rodiče mohou umožnit znalosti přeměnit na dovednosti.

Detail rozhovoru s Eliškou Pohánkovou 👉 https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-problem-mladych-penize-chteji-rozmnozovat-neumi-ale-sporit-rika-expertka-235639

Pozn. ke grafu: Výsledky testu FG jsou rozděleny dle pohlaví, typu školy a socioekonomického statusu (SES).

Odebírat newsletter

Nezměškejte žádné novinky a slevy!
Copyright © 2024 Finanční zralost
crossmenuchevron-down
Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram