Tematické šetření České školní inspekce (ČŠI) proběhlo v listopadu 2022 v prvních ročnících 370 středních škol, kterého se účastnilo téměř 27 tisíc žáků. Jakou finanční gramotnost (FG) získali žáci na základních školách posuzovala ČŠI formou testu o 40 otázkách, který zahrnoval tyto oblasti:
Výsledky testů byly nejhorší v části hospodaření domácnosti a bezpečnosti placení. Naopak nejlepší odpovědi byly u otázky kolem daní. Pětina žáků v testu propadla a většinou to byli studenti z nematuritních oborů. Významně úspěšnější byli žáci z gymnázií.
Test doplňoval dotazník zjišťující například ekonomickou situaci rodin (socioekonomický status = SES). Dále zde byla položena otázka: jaký je hlavní zdroj informací o penězích a financích. Na prvním místě je se 70 % rodina, 51 % internet, 32 % sociální sítě a až na čtvrtém místě je s 31 % škola, pod 15 % se objevuje televize, rozhlas, kamarádi a tisk.
Celá tematická zpráva ČŠI ZDE
Mé subjektivní názory na výsledky měření FG jsem probrala s novinářkou Eliškou Pohánkovou pro Seznam Zprávy. Co si přeji, aby se v příštích letech změnilo a kde vidím úskalí na základě své praxe v oboru?
Detail rozhovoru s Eliškou Pohánkovou 👉 https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-problem-mladych-penize-chteji-rozmnozovat-neumi-ale-sporit-rika-expertka-235639
Pozn. ke grafu: Výsledky testu FG jsou rozděleny dle pohlaví, typu školy a socioekonomického statusu (SES).