Česká bankovní asociace (ČBA) zveřejnila výsledky průzkumu finanční gramotnosti Čechů pro rok 2024. Tento průzkum se zaměřuje na změny ve znalostech, schopnostech a dovednostech obyvatel v oblasti financí.
Výsledky vám tentokrát přináším přehledně formou semaforu.
✅ Finanční situace rodin se zlepšuje. Až 46 % lidí nyní dokáže žít ze svých úspor šest měsíců nebo déle.
✅ Sebevědomí Čechů v oblasti financí roste – 79 % lidí věří, že mají dostatečné finanční znalosti. Ačkoli se lidé často přeceňují, je pozitivní, že se zvyšuje zájem o porozumění financím.
✅ Lidé se stále lépe orientují v tématech, jako je spoření a tvorba rezerv (41 %), kyberbezpečnost (26 %), investice (15 %), úvěry a půjčky (25 %). I když procenta úspěšných odpovědí jsou stále nízká, je zde oproti loňsku mírné zlepšení.
🟡 66 % lidí si myslí, že stát a školy by měly hrát hlavní roli ve finančním vzdělávání. 33 % spoléhá na rodiče, 30 % na banky, 20 % na Českou národní banku a 9 % dokonce na úřad práce.
🟡 33 % lidí připouští, že nerozumí doporučením finančních poradců.
🟡 64 % lidí si spoří na stáří do 2 500 Kč měsíčně, což je výrazně pod doporučenou úrovní (alespoň 10 % z příjmu). Pouze 31 % si odkládá do 1 000 Kč a dalších 33 % mezi 1 000 a 2 500 Kč. Tento trend je neudržitelný pro udržení životní úrovně v důchodu. Změny zákona – možnost využívat dlouhodobého investičního produktu a zvýšení státního příspěvku na penzijním spoření by mohly pomoci tuto situaci zlepšit.
🔴 Nedostatečná příprava ve školách ani v rodinách, kde děti nejsou vedeny k finanční odpovědnosti.
🔴 32 % lidí získává zkušenosti s finanční gramotností až vlastní prací s penězi. Jiná studie říká, že to je mezi 18. až 35. rokem, což je pro tvoření zdravých finančních návyků pozdě.
🔴 31 % lidí věří, že učitelé nejsou dostatečně kvalifikovaní v oblasti financí. Tento názor je ještě silnější mezi mladými lidmi ve věku 18-26 let, kde ho sdílí až 43 % respondentů.
Nyní se zaměříme na detaily průzkumu, především na rozdíly ve finančním chování mezi muži a ženami. Výsledky ukazují, že vliv vzdělání na finanční gramotnost se dlouhodobě nemění – lidé s výučním listem vykazují podprůměrné znalosti v oblasti financí a zároveň neprojevují zájem o další vzdělávání. Pedagogové na učilištích by se proto měli více soustředit na vytváření atraktivních programů finanční gramotnosti, které by mohly změnit myšlení a přístup učňů k penězům. Zvláštní pozornost si zaslouží i výsledky mladé generace, které zde shrnu.
Posilování finančního sebevědomí žen a podpora jejich samostatnosti v oblasti financí je klíčová. Je potřeba začít s finančním vzděláváním již v raném věku, aby si lidé co nejdříve uvědomili důležitost spoření a investování. Integrace finančního vzdělávání do škol a podpora rodičů ve vytváření zdravých finančních návyků je nezbytná. V dnešní digitální době by měly být využívány moderní technologie pro efektivní výuku.
Hledáte-li informace, jak rozvíjet zdravé finanční návyky svých dětí, využijte mého kurzu Děti a peníze, nebo se inspirujte edukativními sbírkami případových studií Finanční zralost v praxi I. a II. díl.