Milí rodiče, neberte na lehkou váhu finanční vzdělání svých dětí. Podpořte je k finanční nezávislosti. Můžete jim pomoci osvojit si správné návyky v zacházení s penězi, a to prostřednictvím kapesného. Tím, že jim poskytnete příležitost učit se, přispějete k jejich finanční zodpovědnosti a samostatnosti. Nevíte kdy a jak začít nebo jakou výši kapesného zvolit? V následujících řádcích se dozvíte pár tipů a doporučení, jak nastavit pravidla kapesného, aby rozvíjelo finanční odpovědnost vašich dětí.
Mnoho rodičů přenáší na své děti způsoby hospodaření, které sami zažili v dětství. V dnešní době jsou však tyto metody často zastaralé nebo nevhodné. Dnešní svět, stejně jako dnešní děti, se rychle mění a je proto důležité, aby se rodiče přizpůsobili. Představíme si několik konkrétních příkladů, proč staré postupy už nefungují a kde se ukrývají jejich slabiny.
Chcete-li zjistit, zda je vaše dítě připravené na kapesné, podívejte se, jak zvládá základní dovednosti s penězi. Pokud rozumí hodnotě mincí a bankovek a chápe, že dvě pětikoruny nejsou více než jedna desetikoruna, je připraveno. Skvělý čas na zahájení bývá první školní den, kdy dítě zažívá přechod do nové etapy a touží po poznávání. Pokud se rozhodnete začít později, není to žádný problém – nikdy není pozdě.
Čím dříve se dítě naučí základům práce s penězi, tím lépe se připraví na situace, kdy bude mít první zaměstnání nebo brigádu. Pokud dospívající nemá zkušenosti s penězi a začne vydělávat, mohou chybějící návyky vést k finančním chybám. Pozdější start může být složitější, podobně jako s každodenními návyky, jako je čištění zubů. Navíc mládež má již svou vlastní hlavu, je inspirována nejen rodiči, ale také svými spolužáky a sociálními sítěmi.
Kéž by na tuto otázku byla jednoduchá odpověď. Ano, existují průzkumy bank, které uvádějí nejčastější částky, ale já vám je poskytovat nebudu. Proč? Protože každá rodina je jiná, má jiný finanční rozpočet, jiné finanční návyky, jiné zájmy a potřeby. Na to, kolik dát svému dítěti jako pravidelné kapesné, je dobré se podívat z jiného úhlu. Co chcete, aby se vaše děti s penězi naučily? Standardy finanční gramotnosti nám jasně popisují, co se mají děti naučit na základní či střední škole. Mnoho rodičů by bylo překvapeno, kolik toho je a v jakém detailu. Otestovat si úroveň svých teenagerů můžete zde - https://vyzkousej.rozumimepenezum.cz/.
Nakupování: Nakupování se může zdát jednoduché, přesto se v tom dost chybuje. Například, umí vaše děti číst cenovky? Zajímá je více cena za zboží nebo jednotková množstevní cena zboží? Umí vaše děti bezpečně nakupovat na internetu? Chápou, co znamená obrat Odstoupení od smlouvy při nákupu mimo kamenné prodejny? Jak reklamovat zboží či službu?
Spoření: Spoření učí děti trpělivosti a plánování. Mnoho věcí není dosažitelných okamžitě, a umět odložit spotřebu je klíčovou dovedností. Kapesné můžete rozdělit tak, aby dítě pravidelně spořilo na konkrétní cíl. Tento přístup pomáhá dítěti nejen více si vážit toho, co si za naspořené peníze koupí, ale také se lépe rozhodovat.
Rodinný rozpočet: Jak často se s dětmi bavíte o rodinných výdajích? Diskutování o těchto otázkách je důležité – děti získávají představu o tom kolik co stojí a učí se hospodařit. Postupně je můžete zapojovat do úhrady drobných výdajů, jako jsou školní pomůcky, jídelna nebo třeba paušál na mobil. Až budou starší, dejte jim zodpovědnost za platby jejich koníčků, sportů, školních výletů a jiných výdajů. Ano, k tomuto vzdělávání je nutné naučit je pracovat i plnohodnotně s jejich běžným účtem. Tímto způsobem pochopí, jak funguje rozpočet a jak je důležité zvažovat své výdaje.
Kolik bude rodič dávat svému dítěti formu kapesného tedy záleží na tom, co chcete, aby vaše dítě s penězi dělalo a za co platilo. Chcete, aby si 3x týdně koupilo svačinu, když přebíhá ze školy na kroužek? Spočítejte si, kolik bude potřebovat. Chcete, aby si dítě samo ušetřilo na hračku? Veďte dítě k tomu, aby si samo spořilo, nedělejte to za něj. Chcete, aby pochopilo, že život není zadarmo? Dejte mu jako povinnost hradit náklady, které byste stejně zaplatili. Dělejte to v době, kdy nad penězi na účtech svých dětí ještě máte kontrolu, což je do 15 let věku, u některých bank až do 18 let.
Psychologové i finanční experti se shodují, že peníze by se neměly dávat za domácí práce nebo za známky ve škole. Proč?
Odměňovat dítě za úklid nebo za školní výsledky může vést k tomu, že dítě začne brát domácí úkoly a povinnosti jako výměnný obchod, a ne jako součást rodinného fungování. Děti, které dostávají peníze za vyklizení myčky nebo vynesení koše, mohou začít očekávat finanční odměnu za běžné činnosti. Děti by měly chápat, že úklid nebo pomoc v domácnosti je součástí rodinného života, a ne placená činnost. Vidí děti například, když maminka nebo tatínek uvaří oběd nebo večeři, že by za to dostávali peníze?
Dávat dětem peníze za jedničky a nutit je vracet peníze za horší známky je nepřirozené. Proč? Opravdu chcete trestat své děti za to, že nejsou talentované na určitý předmět? Možná by se pak začaly vymlouvat na zdravotní problémy, nebo by se u nich mohly rozvinout jiné psychické obtíže. Ano, můžete namítat, že pokud neodvedete dobrou práci, také můžete být postiženi, například nedostanete odměnu. Ale na rozdíl od školy máte u povolání možnost volby – můžete si vybrat práci, která odpovídá vašim dovednostem. Děti se však musí naučit základy i z předmětů, které jim nejsou blízké a kterým se nikdy nebudou profesně věnovat.
Kapesné by tedy mělo být „na co“, nikoli „za co“. Tím se stane přirozeným nástrojem pro rozvoj finančních dovedností.
S dětmi si můžete vytvořit dohodu, která zahrne tyto klíčové oblasti:
Mějte na paměti, že kapesné by mělo sloužit jako nástroj učení a podpory finanční samostatnosti, nikoliv jako zdroj konfliktů. Pokud děti použijí peníze na něco, na čem jste se nedomluvili, využijte situaci k otevřené komunikaci a hledání kompromisu. Možná mají jiné potřeby a pohled než vy a v takovém případě může pomoci diskuze.
Pomáhejte svým dětem vytvořit zdravé finanční návyky tím, že je budete vnímat jako partnery, otevřeně s nimi mluvit o penězích a vysvětlovat své postoje. Buďte otevřeni jejich argumentům a názorům a, pokud je to možné, nacházejte společná řešení. Dohoda má vždy vyšší váhu než rozkaz.
Pokud máte zájem, aby s finanční výchovou a výukou pomohla i škola vašich dětí, apelujte na učitele, aby aplikovali více přednášek, workshopů a projektových dní na školách. Ráda vám s tím pomohu. Neváhejte využít nabídky projektu Finanční zralost pro školy.